FAQ – Vanliga frågor
Behörighet
Delar ni ut bidrag till enskilda personer?
Nej, våra bidrag är inte avsedda för individer. Vi stödjer endast projekt som drivs av icke vinstdrivande, allmännyttiga organisationer.
Kan representanter från kommersiella företag söka bidrag?
Nej, våra bidrag går enbart till icke vinstdrivande organisationer. Vi har gett stöd till samarbeten mellan flera aktörer där aktiebolag har ingått bland deltagarna, men organisationen som ansöker får inte vara från den kommersiella sektorn.
Är det möjligt att kombinera stöd från Signatur med finansiering från andra källor?
Ja. Signatur stödjer både projekt med flera finansiärer och projekt där vi är ensam finansiär, men vi föredrar projekt med samfinansiering från flera aktörer.
Projekt som bygger på medel från flera olika källor måste förse Signatur med en detaljerad budget som specificerar bidraget från varje enskild sponsor.
Vad är tidsramen för projekt i ert program?
De flesta av våra projekt sträcker sig över 1–2 år och vi finansierar normalt inte projekt som pågår längre än 3 år. Vi välkomnar långsiktiga samarbeten med partnerorganisationer, men fleråriga projekt behöver lämna in en kortare förnyelseansökan inför varje nytt projektår, eftersom Signatur inte har rätt att teckna donationsavtal för mer än ett år i taget. Avsikten är dock att förlänga stödet under hela den sökta projektperioden för beviljade projekt. Vi strävar efter att stötta hållbara projekt med potential att leva vidare även efter Signaturs medverkan.
Vårt team är internationellt, är det möjligt att ansöka på engelska?
Ja, eftersom Signaturs styrelse verkar på både engelska och svenska kan ni kan välja vilket av språken ni vill använda i er ansökan. För att komma till den engelska versionen av ansökningssystemet, klicka här.
Stödjer ni projekt som inkluderar partnerorganisationer utanför Sverige?
Vårt stödprogram strävar efter att främja musiklivet i Sverige och övriga nordiska länder. Vi välkomnar alltså projekt med partnerorganisationer i alla de nordiska länderna, men vi delar inte ut bidrag till organisationer utanför Norden.
Finns det några typer av projekt som ni är särskilt intresserade av att stödja?
Ja, Signatur kan endast stödja projekt som uppfyller ett eller flera av våra specifika bidragskriterier. Därför välkomnar vi särskilt förslag på projekt som, inom Sverige eller Norden:
-gagnar kvalitativ musikutbildning;
-främjar allmänhetens tillgång till högkvalitativ musik;
-breddar underlaget för musiklivet;
-använder musik för att skapa bättre förutsättningar för integration;
-främjar scenkonstformer med koppling till musik, såsom dans, balett och teater.
Läs Signaturs bidragskriterier i sin helhet här
Kan en nystartad organisation söka bidrag hos Signatur?
I ansökans andra steg begär vi vanligtvis in organisationens senaste årsredovisning. Även nystartade organisationer är behöriga att ansöka, men när ett projektförslag från en helt ny aktör går vidare till ansökningsprocessens andra steg granskas styrdokument, projektledarens bakgrund och förutsättningarna för att genomföra projektet extra noggrant.
Vad krävs för att en sökande organisation ska uppfylla Signaturs krav på redovisning?
De flesta projekt lämnar in två rapporter per projektår, och räkenskaperna i den rapport som täcker hela projektåret måste verifieras av en kvalificerad ekonom/controller. Läs mer om återrapportering under Redovisning och genomförande.
Behöver vår organisation ha några särskilda policyer eller riktlinjer för att vara behörig?
Det är inte ett krav för att vi ska behandla ansökan. Om ni går vidare till ansökningsprocessens andra steg och ert föreslagna projekt kommer innebära hantering av personuppgifter och/eller kontakt med barn eller andra grupper som kan ha svårt att hävda sina rättigheter kommer dock Signatur be er ta fram skriftliga riktlinjer för hur dessa frågor hanteras i projektet/organisationen. Läs mer om detta under Ansökningsprocess.
Ansökningsprocess
Var hittar jag ansökningsformuläret?
Klicka här för att komma till vårt ansökningssystem.
Hur går ansökningsprocessen till?
Först besvarar ni frågorna i vårt ansökningsformulär, där ni också inkluderar en projektbeskrivning.
Styrelsen börjar utvärdera projektförslagen så snart deadline har passerat, och vi strävar efter att informera våra sökande om styrelsens beslut inom två månader från den sista ansökningsdagen. Om er initiala ansökan avslås får ni besked om detta i ansökningssystemet.
Om ert projektförslag går vidare till nästa steg kommer Signatur att be er komplettera er initiala ansökan med en mer detaljerad projektplanering och budget. Om Signatur inte har möjlighet att bevilja stöd i den omfattning som ni har sökt kommer ni bli ombedda att omarbeta er budget.
Vi kommer också begära in ytterligare information om er organisation, såsom styrdokument och er senaste årsredovisning. Om ni inte redan har relevanta riktlinjer på plats för hantering av personuppgifter och för att säkra sårbara gruppers rättigheter, och om detta anses relevant för projektet, kommer ni behöva skapa sådana policydokument.
I detta steg ber vi er också ta fram en kort projektpresentation som lämpar sig för publicering på Signaturs hemsida om ansökan beviljas.
Jag har läst igenom informationen men är osäker på om vårt projektförslag faller inom ramen för Signaturs kriterier, kan jag kontakta er?
Ja, Signaturs programansvariga diskuterar gärna projektidéer med potentiella sökande, kontaktuppgifter finns under Kontakta oss. Under de sista veckorna före deadline kan vi dock ha svårt att hinna med alla förfrågningar, så det är viktigt att vara ute i god tid om ni vill ha direktkontakt.
När ska jag skicka ansökan i projektbeskrivningsformuläret?
Styrelsen bedömer nya ansökningar en gång om året. När en utlysning är öppen i vårt ansökningssystem är det möjligt att när som helst skicka in projektförslag, men utvärderingen påbörjas inte före den deadline som anges i systemet. För att kunna ge vägledning vid tekniska problem råder vi er att skicka in ansökan en vardag under kontorstid i god tid före deadline.
När öppnar ansökningssystemet?
Datum för 2025 års ansökningsomgång har inte fastställts ännu.
Tidpunkt för utlysning av nya medel kan variera från år till år men 2024 års ansökningsomgång öppnade den 29 april 2024.
Så snart du har skapat ett konto i vårt system kan du när som helst logga in, men ansökningsformuläret är bara tillgängligt när vi tar emot nya ansökningar.
När stänger ansökningssystemet?
Datum för 2025 års ansökningsomgång har inte fastställts ännu men i 2024 års ansökningsomgång stängde systemet fredagen den 6 september kl. 15.
Ansökningar som inte registrerades före deadline kommer inte att behandlas.
Är det möjligt att söka medel för ett projekt som redan har börjat?
Nej, höstens deadline gäller projekt som påbörjas tidigast i mars följande år, med undantag för projekt som redan beviljats stöd från Signatur och där en representant från stiftelsen bett organisationen att söka kompletterande bidrag.
Kan jag skicka in mer än en ansökan?
Nej, vi bedömer bara en ansökan åt gången från en och samma organisation.
Jag har problem med det digitala ansökningsformuläret. Kan jag skicka in min ansökan som ett Word- eller PDF-dokument i stället?
Nej, men vänligen kontakta oss via epost om tekniska problem uppstår. Vi kommer göra vårt allra bästa för att hjälpa dig.
Måste jag fylla in hela ansökan på en gång?
Nej, när du har registrerat dig i vårt system kan du logga in och ut ur kontot och fylla i formuläret stegvis, när det passar dig.
Vilken webbläsare ska jag använda när jag fyller i ansökningsformuläret?
Vårt system fungerar i alla vanliga webbläsare men var noga med att uppdatera din webbläsare till den senaste versionen innan du påbörjar ansökan, för att undvika tekniska problem.
Hur mycket medel kan vi ansöka om?
De flesta ansökningar som Signatur har beviljat under de senaste åren har varit för bidrag mellan 250 000–700 000 kr. Det är dock stor variation mellan våra projekt vad gäller såväl storlek och omfattning som längd, och mängden medel som finns tillgängligt för nya projekt växlar från år till år.
Ska jag bifoga en budget?
I den initiala ansökan tar vi inte emot bilagor, men ansökningsformuläret innehåller en flik där du ombeds fylla i en preliminär budget så att vi får en överblick. Om ert projekt går vidare till nästa steg av ansökningsprocessen för en mer utförlig bedömning kommer styrelsen be er komplettera med en mer detaljerad budget.
Hur vet jag att ansökan har kommit fram?
När du har skickat in ansökan kommer du att få en bekräftelse via epost. Du kommer också kunna logga in i systemet och se ditt ifyllda formulär, men efter deadline är det inte längre möjligt att redigera ansökan.
Kan vi skicka in viktig kompletterande information efter deadline?
Styrelsen behöver tid att läsa alla projektbeskrivningar inför sitt möte. Därför kommer tilläggsmaterial inskickat efter deadline inte beaktas i bedömningen.
Hur och när får jag besked om styrelsens beslut?
Vi strävar efter att ge sökande besked om deras förslag har gått vidare till ansökans andra steg inom två månader från den sista ansökningsdagen. Besked om avslag meddelas endast i ansökningssystemet. Sökande vars projektförslag väljs ut för vidare granskning får besked om detta via epost.
Hur ser tidsramen ut för ansökningsprocessens andra steg och vad händer då?
Sökande som går vidare till ansökans andra steg bjuds in att ladda upp en detaljerad budget och tidsplan samt ytterligare dokumentation i ansökningssystemet. Processen påbörjas vanligtvis i oktober, men slutligt beslut om finansiering tas först efter årsskiftet. Eftersom avtal ska vara på plats före projektstart kan vi bara acceptera ansökningar om projekt med start tidigast i mars.
Vilken typ av dokumentation skickas in i ansökans andra steg?
Den sökande organisationens senaste årsredovisning inklusive revisionsberättelse, styrdokument, riktlinjer rörande hantering av personuppgifter och sårbara gruppers rättigheter (”safeguarding policy”).
Vad menas med organisationens styrdokument?
Beroende på organisationsform exempelvis stadgar, föreskrifter, delegationsordning, policydokument, riktlinjer och strategier. Dokument som reglerar eller indikerar en organisations verksamhet och inriktning.
Vår organisation saknar de policier som nämns i ansökningsformuläret, hur påverkar det oss?
Om ansökan går vidare till steg två och det anses relevant för projektarbetet kommer er organisation bli ombedd att ta fram riktlinjer. Signaturs personal har erfarenhet av vägledning i denna process.
Vad händer om vårt projektförslag beviljas i ansökningsprocessens andra steg?
Om ert projekt beviljas skriver vi ett avtal som reglerar Signaturs åtagande att stödja projektet under det första projektåret (om projektet är flerårigt) och ert åtagande att genomföra projektaktiviteter och förse Signatur med återrapportering under denna projektperiod. När avtalsskrivningen är slutförd kan projektet starta. Om det föreslagna projektet är flerårigt specificerar avtalet när förnyelseansökan inför nästa projektår ska lämnas in.
Vår ansökan fick avslag. Kan jag få veta varför?
Vi är en liten stiftelse med få anställda och styrelsemedlemmar som har många andra åtagande utöver sina insatser för Signaturs arbete. Därför kan vi tyvärr inte ge någon förklaring till styrelsens avslag.
Om ansökan avslås, kan vi ansöka igen?
Ja, men om ni ansöker om stöd för samma projekt kommer er ansökan inte att tas i beaktande.
Redovisning och genomförande
Vad händer om ett projekt som beviljats ändras vad gäller innehåll eller omfång?
Om det är nödvändigt att justera projektbeskrivning eller budget, kontakta genast Linda Krüger, programansvarig på Signatur. Styrelsen kan godkänna ändringar om de inte påverkar projektets möjlighet att uppfylla Signaturs bidragskriterier, men förslagen måste beviljas av Signatur i förväg.
Blir organisationen återbetalningsskyldig om tilldelade medel inte används enligt ingånget avtal?
Ja. Vi försöker välja pålitliga samarbetspartners som vi förväntar oss kommer se till att stödet gagnar våra målsättningar, men vi följer utvecklingen i varje enskilt projekt och om en partner begår kontraktsbrott eller försummar våra redovisningskrav kan Signatur, som en sista utväg, kräva att bidraget återbetalas.
Vilka förväntningar har Signatur angående kommunikationsinsatser?
Det varierar beroende på organisationens och projektets inriktning och storlek, men alla donationsmottagare måste förse Signatur med text och bilder så att vi kan presentera projektet på Signaturs hemsida. Inför projektstart kommer ni att få ta del av vår handledning för kommunikation, som innehåller mer detaljerad information och konkreta anvisningar.
Ska projektredovisningar skrivas på svenska eller engelska?
Det är möjligt att rapportera både på svenska och engelska, men alla rapporter på svenska måste innehålla en kort sammanfattning på engelska så att informationen blir tillgänglig för hela Signaturs styrelse.
Hur lämnar vi in projektredovisningar?
Via Signaturs ansökningssystem. Logga in i formuläret för ansökans andra steg/förnyat stöd till fleråriga projekt (“programansökan) och ladda upp dokumentet i rapporteringsfunktionen.
När ska vi lämna in vår redovisning?
Slutredovisningar och årsrapporter lämnas in senast 2 månader efter det slutdatum för projektet/projektperioden som anges i Signaturs donationsbrev. Delredovisningar lämnas normalt in halvvägs genom projektperioden, men deadline kan variera. Redovisningsdatum för varje individuellt projekt specificeras i Signaturs donationsbrev.
Lämnar alla projekt in flera redovisningar?
För vissa kortare projekt kräver Signatur endast en slutredovisning, men de flesta projekt som pågår i mer än 6 månader lämnar in en kortare delrapport och en årsrapport/slutredovisning efter avslutat projektår/projekt Fleråriga projekt lämnar in två rapporter per år: en delrapport och en årsrapport för projektåret. Fleråriga projekt fyller dessutom i en förnyelseansökan med aktivitetsplanering och budget inför varje nytt projektår.
Ett projekts slutredovisning ska sammanfatta projektet som helhet och bedöma i vilken utsträckning det har uppnått sina målsättningar, men också fungera som årsrapport för det sista projektåret.
Har ni någon mall för delrapporter, årsrapporter eller slutredovisningar?
Organisationer som beviljats stöd får tillgång till detaljerade anvisningar, men då projekten vi stödjer skiljer sig mycket åt är inte alla frågor/rubriker lika relevanta för alla projekt, så det är inte obligatoriskt att följa mallen.
Hur skiljer sig delredovisningar från årsrapporter och slutredovisningar?
En slutredovisning ska visa om de resultat som utlovats i projektplanen uppfyllts eller ej, medan en delredovisning är preliminär och mindre omfattande. Gemensamt för alla rapporter är att de ska hänvisa tillbaka till projektplaneringen från projektårets början, och kommentera avvikelser från den ursprungliga planen.
Räkenskaperna i årsrapporter och slutredovisningar ska granskas av en controller eller redovisningskonsult som är oberoende av projektledningen. Mindre organisationer, såsom ideella föreningar (där ekonomin normalt sköts av styrelsens kassör), kan därför behöva anlita en extern redovisningskonsult.
Måste organisationer som fått stöd från Signatur anlita en extern revisor för sin årsredovisning?
Revisionen av organisationens årsredovisning behöver inte göras av en auktoriserad revisor, men organisationens räkenskaper måste verifieras av en kvalificerad ekonom som inte är underställd projektledningen.